Matematică pentru programatori!
Sursă imagine: wu yi on Unsplash 

Poate că ți-ai pus des întrebarea: „Trebuie să știu matematică dacă vreau să devin programator?” și cel mai probabil ai auzit răspunsul „Nu!” de la programatorii din jurul tău… Oare „Nu!” să fie răspunsul corect?

Răspunsul „Nu!” poate fi doar un răspuns potrivit. De ce „potrivit”? Din cauza contextului în care te afli, adică ești o persoană la început de drum și ești (un pic) curios de ce anume ai nevoie pentru a fi un bun programator.

Răspunsul corect este „Da!”. Și uite-așa se pot lăsa mulți spre foarte mulți de programare… Mă refer la cei care au dorința să învețe programare…

Nu există programator bun care să nu știe matematică! De fapt, matematică trebuie să știi în toate domeniile vieții! După o anumită vârstă realizezi ce înseamnă problemele vieții… Dar cum rezolvi problemele vieții dacă habar n-ai că o problemă de matematică se rezolvă cu ajutorul ipotezelor, teoremelor, formulelor, calculelor și a nenumăratelor încercări de a rezolva ceea ce trebuie rezolvat? Mare lucru este să ajungi la nivelul în care poți face asocieri între diferite domenii, cum ar fi viața, matematica, programarea, filosofia sau psihologia…

Știai că primii programatori au fost oamenii de știință? Numai dacă erai om de știință, fie fizician, fie chimist, fie matematician, ajungeai să fii demn de o poziție ca programator.

De ce tip de matematică ai nevoie pentru a deveni un bun programator? De matematică pură, de la cea mai simplă până la cea mai complexă. Ai să vezi ce „faină” este matematica specială dacă mergi la o facultate cu profil de inginerie sau informatică… N-are rost să-ți scriu ce „plăcut” e să vezi o integrală triplă la primul curs de Electrotehnică, asta în cazul în care mergi pe inginerie… Stai un pic, nu te speria, totul e bine când se termină cu bine! Nu știu cine a răspândit ideea că matematica e urâtă doar pentru că este grea… Omul ăla merită bătut cu frunze la tălpi. Glumesc… Mai bine exilat pe viață în Siberia…

Cel mai bine este să începi cu primii pași! Așa fac și bebelușii… Unii mai viteji se apucă să alerge după ce reușesc să facă primii pași, apoi cad… Numai că inocența lor formidabilă le dă aripi, se ridică și o iau de la început să alerge, să umble, să cadă și tot așa, fără să se dea bătuți. Un principiu esențial pentru cei care vor să învețe programare este acela să nu se dea bătuți niciodată!

Începe cu algebra, cu orice tip de calcul, familiarizează-te cu reprezentarea tipurilor de numere (reale, raționale, iraționale, triunghiulare, prime, perfecte, constante…), continuă apoi cu geometria (sistemele de coordonate carteziene) și fii atent cum le aplici. Matematica este esențială la dezvoltarea jocurilor, în domeniul criptografiei și a tehnologiei blockchain (pentru criptomonede, NFT-uri etc.), iar apogeul (dacă vrei să-l ajungi) îl găsești la proiectarea rachetelor. Aterizarea rachetelor (pe verticală) implică niște calcule matematice de o mare anvergură, dar nu e imposibil să ajungi chiar și tu la un astfel de nivel. „Toate lucrurile sunt cu putință celui ce crede” ne spune un verset din Biblie… Așadar, orice lucru care deja există, e logic că se poate face, corect? De ce să nu înveți și tu să fii profesionist? E puțin probabil ca aici, pe projava.ro, să găsești proiecte matematice cu privire la proiectarea rachetelor, dar îmi propun doar să te ajut, doar să fiu o rampă de lansare, un loc de unde să îți iei avânt ca să zbori singur… Treaba ta este să fii profesionist, iar a mea să te învăț ca un profesionist… Cheia e la tine!

Când ești la început pe o poziție de programator junior, nu-ți va cere nimeni să faci rachete, avioane, submarine sau alte chestii complexe, ci pur și simplu ți se va cere minimul. Ideea e ca tu să faci maximul în minimul pe care ți se cere.

Poate că vei lucra la o bază de date, deci ai nevoie de o matematică elementară în care să incrementezi sau decrementezi numărul de tichete vândute, să faci un program care să țină minte câte bilete mai are în stoc și tot felul de situații pe care un programator trebuie să le întâmpine. E adevărat că într-o echipă finisată mai există un tester, care are rolul de a testa ceea ce a dezvoltat programatorul, dar cel mai bine este să fii tu primul „critic” și să testezi toate posibilitățile care-ți vin în minte.

La categoria Mateamtică voi încerca să pun tot felul de articole care să scoată în evidență utilitatea matematicii în domeniul programării. Spor la învățat!


Sursă imagine: wu yi on Unsplash

By projava

#JAVA

Abonează-te
Primește notificări pentru
guest
0 Comentarii
Păreri...
Vezi toate comentariile