Ce poate fi o variabilă? În primul rând, ceva care se poate schimba, de aia se numește „variabilă”, nu-i așa? În plus, o variabilă reprezintă ceva anume, deci are un nume și un scop.
Gândește-te la o variabilă ca la un nume, iar numele ăla este atribuit unei persoane. Fiecare obiect are un nume, nu doar omul sau doar animalele. Poți identifica orice printr-un nume. Până aici totul este clar…
Într-un mod mai tehnic, o variabilă este o unitate elementară de memorare a informației.
Practic, o variabilă este o locație de memorie unde putem înregistra, la un moment dat, o singură valoare de același tip. Adică, dacă ai un sistem de gestiune la plata facturilor, numărul facturilor îl treci cu numere, nu cu litere. Astfel, când vei completa factura, în antet, treci numărul 234 (factura cu numărul 234), nu vei scrie „două sute treizeci și patru”.
Tipul unei variabile reprezintă conținutul pe care îl pui în interior și pe care îl vei apela ulterior. Dacă eu caut factura 234, știu foarte bine că sistemul meu va recunoaște numărul 234, deci caut după număr, nu după textul „două sute treizeci și patru”.
Orice variabilă înainte de folosire trebuie definită (creată). De fapt, și tu, ca om, ești definit printr-un nume atribuit la naștere. Vei fi identificat după numele respectiv, nu aștepți să ți se zică „bă, ăsta… da, da, tu, tu, ăla…”.
Într-o lume civilizată unde curge apă caldă, respectul este reciproc. La fel este și în programare, dar mai întâi trebuie să te respecți pe tine ca programator.
Așadar, o variabilă este o locație în memorie care poate înregistra la un moment dat o singură valoare. Bun, dar nu e variabilă valoarea respectivă? Este, doar că trebuie să redefinești variabila dacă vrei să-i schimbi conținutul. Practic, doar conținutul îl poți schimba.
Odată ce definești o variabilă în care vrei să înmagazinezi (să pui) numere, atunci o declari de tipul numere, dar să fii pe fază și să nu îi atribui o valoare de tip text… Așa apar erorile și bătăile de cap. Problemele astea sunt pentru amatori. Dacă înveți bine, vei ajunge un adevărat profesionist!
De exemplu, dacă am un cățel pe nume Joy, îi pot schimba numele, care poate fi variabil, dar nu pot să-l transform în pisică. Câinele va fi tot câine…
Într-un limbaj de programare, sintaxa pentru a declara o variabilă este următoarea:
tip numeVariabila;
Tipul variabilei este specific. De exemplu, în programare ai nevoie de tipuri diferite pentru a înmagazina numere întregi, numere raționale, caractere, text sau valori logice.
De asemenea, poți inițializa o variabilă atunci când o declari. A inițializa o variabilă înseamnă a-i atribui o valoare. Exemplu:
tipText caineleMeu = “Joy”;
În exemplul anterior am declarat variabila caineleMeu, care este de tipul text și am inițializat-o cu valoarea Joy.
Vei învăța în fiecare limbaj de programare ce tipuri ai la dispoziție pentru a declara variabile.
Observi cum am scris numele variabilei caineleMeu? Ei bine, există o serie de reguli cu privire la cum se scrie numele variabilei.
În limbajele de programare C și C++ se folosește foarte des semnul „underscore” (_), iar în Java se folosește regula camelCase pentru unirea mai multor cuvinte (primul cuvânt e scris cu literă mică, iar următoarele se scriu cu literă mare).
tipText cainele_meu; // varianta în limbajele C și C++
tipText caineleMeu; // varianta în limbajul Java
Așadar, ce este o variabilă? O locație în memorie care poate înregistra o valoare de un anumit tip. Adică numele meu poate fi un cuvânt (variabilă de tip text), nu un număr (variabilă de tip număr).
Pentru orice neclarități, te rog să scrii un comentariu și voi încerca să te ajut.
Învață să fii profesionist!
Sursă imagine: freepik.com